FANDOM

Avaruusmatkailuun kykenevät rodut, joilla ei ole galaktista poliittista valtaa.

Koodeksin pääkohdat Muokkaa

Batarianit Muokkaa

Codex ME - Batarians (after BDTS).png

2160 -luvun alussa Liittoutuma aloitti Skyllianin Reunuksen maailmojen aggressiivisen asuttamisen, mikä ei miellyttänyt batarianeita, jotka olivat kehittäneet aluetta useiden vuosikymmenien ajan. Vuonna 2171 batarianit anoivat Linnakeneuvostoa julistamaan Reunuksen “osaksi batarianien aluetta”. Neuvosto kuitenkin kieltäytyi, julistaen asumattomat maat avoimiksi ihmisten kolonisaatiolle.

Protestina batarianit sulkivat Linnakkeen suurlähetystönsä ja katkaisivat viralliset diplomaattiset suhteensa Neuvostoon, joka teki heistä käytännöllisesti katsoen villin valtion. He lietsoivat valtuutettuina sotaa Reunuksella kanavoimalla rahaa ja aseita rikollisille järjestöille, yllyttäen näitä hyökkäämään ihmisasutusten kimppuun.

Vihollisuudet kärjistyivät vuoden 2176 Skyllianin Salamahyökkäyksessä, joka oli batarianien rahoittamien piraattien ja orjuuttajien hyökkäys ihmisten pääkaupunkiin Elysiumiin. Vuonna 2178 Liittoutuma kosti murskaavalla rynnäköllä Torfanin kuussa, jota batarianien tukemat rikolliset olivat kauan käyttäneet järjestystukikohtanaan. Jälkipyykissä batarianit vetäytyivät omiin tähtijärjestelmiinsä ja heitä nähdään enään harvoin Linnakeavaruudessa.

Kerääjät Muokkaa

Codex Collectors.png

Terminusjärjestelmien Omega 4 massavälittäjän takana asuvia Kerääjiä havaitaan niin harvoin, että useimmat galaktisessa yhteiskunnassa pitävät heitä myyttinä. Todellisuudessa Kerääjät ovat ihmisten kokoisia hyönteismäisiä kaksijalkaisia ja voivat muistuttaa suuria siivellisiä kuoriaisia. Ne ovat kauhistuttava joukko galaksissa ja vastuussa satojen tuhansien murhaamisesta.

Kerääjät tekevät pysyviä staasikenttiä ympärilleen, luoden painajaismaisia punaisiksi muuttuneita energiakenttiä. Taistelussa ne pitävät asemansa aina kun mahdollista, luottaen hyökkäävään biotiaansa ja lähes rajattomaan voimaansa. Kaksijalkaisia Kerääjiä on tunnistettu useita tyyppejä, kuten käskyläiset, puolustajat, fanaatikot, salamurhaajat ja tykistön hoitajat.

Yhteistyöllä Kerääjät ovat vanginneet kokonaisia kaupunkeja staasiin. Vaikka ratkaisevaa oikeuslääketieteellistä kirjanpitoa vangittujen kohtalon selittämiseksi ei ole, johtavan teorian mukaan uhrit kerätään tieteellisiä kokeita ja neurobiologista uusiokäyttöä varten.

Drellit Muokkaa

Codex Drell.png

Kaksi vuosisataa sitten hanarit auttoivat 375 000 drellien rodun jäsentä muuttamaan hanarien kotimaahan, Kahjeen, jotta he pääsisivät pakoon ympäristön tuhoa, joka oli vaatinut uhrikseen jäljelle jääneet 11 miljardia drelliä.

Lähes kaikki drellit osoittavat suunnatonta uskollisuutta heidän kuuluisia syrjäänvetäytyneitä pelastajiaan kohtaan. Heidän suhteensa läheisyys, joka ilmaistaan muodollisena sosiopoliittisena liittoutumana nimeltään Kompakti, johtaa myös hyvinkin läheisiin henkilökohtaisiin suhteisiin, joissa jotkut drellit oppivat jopa hanarien Sielunimiä. Vaikka useimmat drellit asustavat Kahjella, jotkut avustavat hanareita maan ulkopuolella lähettiläinä, tutkijoina, yhteissijoittajina, matkamiehinä, salamurhaajina tai muulla tavalla, innokkaina auttamaan pelastajiaan. Vuosisadan ajan galaktisen viisauden mukaan jokaisen korkea-arvoisen hanarin takana piileskelee neuvokas ja fanaattisen uskollinen drell.

Kaikkiruokaisen, matelijamaisen drellin keski-ikä on 85 keskimääräistä galaktista vuotta. Hedelmättömällä planeetalla kehittyneinä drellit kohtaavat vakavia sairauksia hanarien kotimaassa, varsinkin Kepralin Syndroomaa, joka on kohtalokas keuhkojen bakteeritauti.

Elcor Muokkaa

Codex ME - Elcor.png

Elcorit ovat korkean painovoiman Dekuunan maasta kotoisin oleva Linnakkeen rotu. He ovat massiivisia olentoja, jotka seisovat neljän lihaksikkaan jalan varassa tasapainon lisäämiseksi. Elcorit liikkuvat hitaasti, mikä on seurausta kehitykselle ympäristössä, jossa kaatuminen voi olla kuolettavaa. Tämä piirre on värittänyt heidän psykologiaansa, tehden heistä harkitsevaisia ja varovaisia.

Elcorien puhe on pitkäveteistä ja monotonista. Elcorien kesken haju, pienet liikkeet ja mumiseva matala ääni ilmaisevat tarkoitusperiä, jotka saavat ihmishymyn näyttämään yhtä herkältä kuin ilotulitusnäytös. Koska heidän hienovaraisuutensa voi johtaa väärinkäsityksiin muiden rotujen kanssa, elcorit usein näkevät vaivaa selventääkseen milloin he ovat sarkastisia, huvittuneita tai vihaisia.

Dekuunan korkea painovoima estää vuoristojen muodostumisen. Suurin osa maasta koostuu tasaisesta ja avarasta tasangosta, jota pitkin esihistorialliset elcorit vaelsivat pienten perheiden ryhmissä. Nykypäivän elcorit viihtyvät edelleen taivasalla ja tulevat levottomiksi ja vaivautuneiksi pitkillä avaruusalusmatkoilla.

Geth Muokkaa

Codex ME - Geth.png

Gethit ovat humanoidi rotu verkottuneita tekoälyjä. Quarianit loivat ne 300 vuotta sitten työvoiman ja sodan välineiksi. Kun gethit osoittivat merkkejä itsensä kehittämisestä, quarianit yrittivät tuhota ne. Gethit voittivat seuranneen sodan. Tämä esimerkki on johtanut lailliseen, järjestelmälliseen tekoälyjen alistamiseen galaktisessa yhteiskunnassa.

Getheillä on uniikki jaettu älykkyys. Yksilöllä on alkeelliset eläimen vaistot, mutta heidän määränsä ja läheisyytensä kasvaessa jokaisen yksilön näkyvä älykkyys paranee. Ryhmissä he voivat järkeillä, analysoida tilanteita ja käyttää taktiikkaa yhtä hyvin kuin mikä tahansa orgaaninen rotu.

Gethien avaruus sijaitsee Perseuksen Käden takapäässä, lainvastaisen Terminusjärjestelmien takana. Perseuksen Verho, joka on sameasta kaasusta ja pölystä koostuva hämärä “pimeä tähtisumu”, sijaitsee heidän avaruutensa ja Terminusjärjestelmien välissä.

Hanar Muokkaa

Codex ME - Hanar.png

Hanarit ovat Linnakerotu, joka on tunnettu ylettömästä kohteliaisuudestaan. He puhuvat tunnollisen tarkasti ja loukkaantuvat sopimattomasta kielestä. Hanarit, jotka aikovat olla tekemisissä muiden rotujen kanssa, osallistuvat erikoiskursseille oppiakseen irti tavastaan loukkaantua säädyttömästä puheesta.

Kaikilla hanareilla on kaksi nimeä. Heidän Kasvonimensä tunnetaan yleisesti, Sielunimeä käytetään vain läheisten ystävien ja sukulaisten kesken. Hanarit eivät koskaan viittaa itseensä ensimmäisessä persoonassa keskustellessaan sellaisen kanssa, jonka he tuntevat Kasvonimen perusteella. Moinen käytös nähdään itsekkäänä, joten he sen sijaan käyttävät itsestään ilmaisua “tämä” tai persoonatonta “se”.

Heidän kotimaansa Kahje on 90%:sti meren peitossa ja kiertää energistä valkoista tähteä, mikä johtaa pysyvään pilvipeitteeseen. Koska maassa on proteanien raunioita, monet hanarit palvovat heitä ja hanarien myytit usein kertovat vanhemmasta rodusta, joka sivisti heidät kielen opettamisella.

Ylläpitäjät Muokkaa

Codex ME - Keepers.png

Kun asarit löysivät Linnakkeen, he löysivät myös ylläpitäjät, säyseän moniraajaisen hyönteismäisen rodun, joka on ilmeisesti olemassa vain suuren proteanilaisen aseman huoltoa ja korjausta varten.

Aiemmat ylläpitäjien tutkimukset ja niiden kanssa kommunikoinnin yritykset eivät onnistuneet ja nykyään on laitonta häiritä tai estää ylläpitäjien toimintaa. Koska ne ovat täysin harmittomia, ylläpitäjistä on tullut käytännössä näkymättömiä kaikille muille. Samoin ne ovat välinpitämättömiä muista roduista, lukuunottamatta niiden tapaa auttaa uusia tulokkaita sopeutumaan Linnakkeeseen.

Huolimatta siitä, kuinka monta ylläpitäjää kuolee vanhuuden, väkivallan tai onnettomuuden seurauksena, niitä on aina vakiomäärä. Kukaan ei ole löytänyt uusien ylläpitäjien lähdettä, mutta jotkut päättelevät niiden olevan geneettisiä rakennelmia: biologisia androideja, jotka on luotu jossain luoksepääsemättömässä Linnakkeen ytimessä.

Krogan Muokkaa

Codex ME - Krogan.png

Kroganit kehittyivät vihamielisessä ja julmassa ympäristössä. Ennen ruutiaseiden keksimistä, “tulla saalistajien syömäksi” oli edelleen pääsyy kroganien kuolemantapauksiin. Sen jälkeen pääsynä oli “kuolema ampumisesta”.

Kun salarianit löysivät heidät, kroganit olivat brutaali ja alkukantainen laji, joka kamppaili selvitäkseen itseaiheutetusta ydintalvesta. Salarianit kohottivat heidät kulttuurisesti, opettaen heille modernin teknologian rakentamista ja käyttöä, jotta he voisivat palvella sotilaina Raknisodissa.

Ankarista kotimaansa olosuhteista vapautettuina nopeasti lisääntyvät kroganit kokivat ennennäkemättömän väestöräjähdyksen. He aloittivat läheisten maailmojen asuttamisen, vaikka nämä maat olivat jo asuttuja. Kroganien Kapina kesti lähes vuosisadan, päättyen vasta kun turianit päästivät valloilleen genofagin, salarianien kehittämän bioaseen, joka murskasi koko kroganien vastarinnan.

Genofagi tekee vain yhden raskauden tuhannesta elinkykyiseksi ja nykyään kroganit ovat hitaasti häviävä rotu. Ymmärrettävästi kroganit hautovat kaunaa muita rotuja kohtaan, erityisesti turianeja.

Praetorianit Muokkaa

Codex Praetorian.png

Mustekalan ja jättiläisravun risteytystä muistuttavat leijuvat tankit, praetorianit, ovat hyvin panssaroituja tappokoneita, joiden alkuperä on mysteeri.

Praetorianit hyödyntävät ylimääräisiä järjestelmiä lukuisista heidän sisäänsä sulkemista ihmisistä. Silmiin asennettujen hiukkassäteiden varustamina ne kykenevät vapauttamaan tuhoisia energiahyökkäyksiä lähietäisyydellä, jotka myös regeneroivat niiden kilvet. Tuntien sisällä kuolemasta praetorianin raatojen orgaaniset komponentit tuhoutuvat luonnottomaksi mädäksi ja niiden mekanismit muuttuvat tuhkaksi. Eräs yksilö, jolle tehtiin ruumiinavaus minuuttien jälkeen kuolemasta paljasti vihjeen: nanokoneet voivat hajottaa praetorianin orgaaniset ja mekaaniset osat ennen itsetuhoa.

Mikäli tieto on totta, tämä itsetulkittu hypoteesi voi selittää kolme todistettua tapausta kuolleista praetorianeista, jotka ilmeisesti vapauttivat (tai muuttuivat) hermomyrkkykaasuja, aiheuttaen tukahduttavan lamaantumisen ja lähes välittömän kuoleman. Eräässä syrjäisessä laitoksessa 17 sotilasta kuoli kaasun hengittämisestä heidän arvioidessaan praetoriania. Kaikkea henkilökuntaa kuolleiden praetorianien läheisyydessä kehotetaan suojautumaan hengityssuojaimin.

Quarianit Muokkaa

Codex ME - Quarians.png

Lähes kolme vuosisataa sitten kotijärjestelmästään gethien ajamista quarianeista suurin osa asuu nykyään Vaeltavalla Laivueella, joka koostuu 50,000:sta aluksesta, joiden koko vaihtelee matkustajasukkuloista liikkuviin avaruusasemiin.

17 miljoonan quarianin kotina toimivalla laivueella on ymmärrettävästi niukasti resursseja. Tästä johtuen jokaisen quarianin on suoritettava siirtymisriitti nimeltään Pyhiinvaellus heidän tultuaan täysi-ikäisiksi. He jättävät laivueen ja palaavat vasta löydettyään jotain arvokasta, jonka he voivat tuoda takaisin kansalleen.

Muilla roduilla on taipumusta halveksia quarianeita gethien luomisesta ja heidän laivueensa kielteisestä vaikutuksesta sen saapuessa tähtijärjestelmään. Tämä ajattelutapa on johtanut moniin myytteihin ja huhuihin quarianeista, mukaanlukien uskomuksen jonka mukaan heidän vaatteidensa ja hengitysnaamioidensa takana olisikin kyberneettisiä olioita: yhdistelmä orgaanisia ja synteettisiä osia.

Niittäjät Muokkaa

Codex Reapers.png

Useille kulttuureille galaksissa myyttinä olevat Niittäjät kuviteltiin avaruushirviöiksi, jotka nielivät kokonaisia tähtiä. Arkeologien ja mytologien yritykset kaivaa esiin näiden myyttien lähteitä eivät ole olleet kovin tuottoisia, lukuunottamatta tähtienvälisiä uskonnollisia teemoja alkukantaisille kulttuureille yleisistä kaiken tuhoavista paholaisista.

Niittäjät: Indoktrinaatio Muokkaa

Codex Reapers.png

Niittäjien “indoktrinaatio” tarkoittaa salakavalia keinoja elollisten mielten korruptoimiseen, “uudelleenohjelmoiden” aivot fyysisen ja psyykkisen ehdollistamisen avulla käyttäen sähkömagneettisia kenttiä, infra -ja ultraääntä ja muita tiedostamattomia menetelmiä. Seurauksena Niittäjän kontrolli limbisestä järjestelmästä jättää uhrin hyvin alttiiksi sen kehotuksille.

Indoktrinaation alaiset elolliset voivat valittaa päänsäryistä ja surinasta tai soimisesta korvissaan. Ajan kuluessa he tuntevat “olevansa tarkkailtavina” ja heillä on hallusinaatioita “aavemaisista” olemuksista. Lopulta Niittäjä saa kyvyn käyttää uhrinsa kehoa vahvistaakseen signaalejaan, joka ilmenee “muukalaisen” ääninä tajunnassa.

Indoktrinaatio voi luoda täydellisiä syventyneitä sala-agentteja. Niittäjän “kehotukset” voivat manipuloida uhrit pettämään ystävänsä, luottamaan vihollisiinsa tai näkemään Niittäjän itse taianomaisella kunnioituksella. Mikäli Niittäjä turmelee korkea-arvoisen poliittisen tai sotilaallisen johtajan, sen seurauksena syntyvä kaaos pystyisi tuhoamaan kokonaisia valtioita.

Pitkäaikaiset fyysisen manipulaation vaikutukset ovat sietämättömiä. Korkeampi psyykkisen toimintakyky rappeutuu, mikä lopulta jättää uhrin papattavaksi elukaksi. Nopea indoktrinaatio on mahdollista, mutta se aiheuttaa tämän rappeutuman päivien tai viikkojen aikana. Hidas, kärsivällinen indoktrinaatio saa orjuuden kestämään kuukausia tai vuosia.

Suvereeni Muokkaa

Codex Sovereign ME2.png

Entisen lainsuojattoman Aaveen Saren Arteriuksen lippulaiva Suvereeni on tuhoisa, ennennäkemättömän määrän voimaa omaava sotalaiva.

Kahden kilometrin pituisen Suvereenin uskottiin toimivan jättimäisen nolla-aineytimen varassa, joka on ainoa tarpeeksi tehokas energianlähde massiivisen aluksen laskeutumiseen planeetalle.

Eden Primen Sodan aikana laiva vapautti sen vertaansa vailla olevan turmiollisen voiman, jota vastaan Linnakeneuvoston alukset olivat puolustuskyvyttömiä. Käytännössä tuhoutumattoman lippulaivansa ja fanaattisten gethien ja kroganien armeijan avulla Saren lähes onnistui nitistämään kaikki vihollisensa. Vain SSV Normandyn ja sen komentajan kekseliäisyys ja rohkeus pysäyttivät hänet.

Suvereenin ylitsevuotava voima sai aikaan outoja johtopäätelmiä lehdistössä, joiden mukaan aluksen olivat lähettäneet galaksin ulkopuoliset maahanhyökkääjät tai se oli, epämääräisistä valokuvatodisteista huolimatta, yksittäinen jättiläisrobotti. Jotkut lähteet jopa väittivät Suvereenin olevan elossa. Oli se kuinka perätöntä tahansa, samantyyppinen arvailu on pysynyt nykypäivään saakka.

Volus Muokkaa

Codex ME - Volus.png

Volukset ovat Linnakkeen jäsenrotu omalla suurlähetystöllään, mutta he ovat myös turianien toimeksiantajarotu. Vuosisatoja sitten he sulautuivat vapaaehtoisesti Hierarkiaan, käytännöllisesti katsoen vaihtaen kaupallisen kyvykkyytensä turianien sotilaalliseen suojelukseen.

Irune, heidän kotimaansa, sijaitsee kaukana sen tähden normaalista elinvyöhykkeestä. Kuitenkin maalla on korkean paineen kasvihuoneilmakehä, joka pyydystää tarpeeksi lämpöä tukeakseen ammoniakkipohjaista biokemiaa. Sen seurauksena voluksien on pidettävä painepukuja ja hengityssuojaimia hoitaessaan asioita muiden rotujen kanssa, koska tavanomaiset typpi/happi ilmaseokset ovat heille myrkyllisiä ja useimmille lajeille siedettävässä matalan paineen ilmakehässä heidän ruumiinsa jopa halkeaa.

Volusten kulttuuri on heimoihin perustuva ja he käyvät kauppaa maa-alueista ja jopa kansalaisista asemansa kohottamiseksi. Tämä vaihtokauppojen kulttuuri tekee heidät taipuvaisiksi taloudelliseen harjoittamiseen. Volukset nimenomaan loivat Yhtenäisen Pankkilain ja he jatkavat edelleen Linnakkeen talouden seuraamista ja tasoittamista.

Vorcha Muokkaa

Codex Vorcha.png

Vaikka he muistuttavat nisäkkään ja matelijan risteytystä, vorchilla ei ole maan vastinetta. He ovat muodoltaan humanoideja, mutta vorchilla on “rykelmiä” erottamattomia neoalkeissoluja, kuten Maan planaarisilla madoilla. Vahingoittuneet vorchan solut kasvavat erikoisiksi rakenteiksi vaurioiden ja stressin lievittämiseksi. Muutoksiin kuuluu esimerkiksi paksumpi nahka haavoittumisen jälkeen, keuhkojen sopeutuminen juuri ja juuri hengitettäviin ilmakehiin ja vahvemmat sydämen ja liikuntaelinten lihakset korkeassa painovoimassa. Kallon tilavuus ja aivojen koko eivät muutu ja vorchat harvoin tekevät enemmän kuin yhden somaattisen huollon.

Vorchat hyökkäävät toistensa kimppuun toistuvasti, mikä kasvattaa nuorempien voimaa, älyä ja sinnikkyyttä. Seurauksena vorchat näkevät kivun tuottamisen ja vastaanottamisen normaalina kommunikaationa. Harvat vorchat opiskelevat ammatteja, osittain siksi että heidän keskimääräinen elinikänsä on vain 20 vuotta. Koska vorchat voivat syödä ja hengittää lähes mitä vain, he voivat elää lähes missä haluavat, mutta rasismi estää heitä sopeutumasta useimpiin yhteiskuntiin, jotka vähättelevät heitä tuhoeläiminä. Heillä ei ole montaa työllistymisvaihtoehtoa kroganien palkkasoturijoukkojen lisäksi.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki